Registerutdrag - begäran

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Det finns två olika typer av registerutdrag – utifrån dataskyddförordningen – GDPR eller utdrag ur socialregistret. Nedan finns de olika registerutdragen beskrivna. Välj det alternativ som är aktuellt för dig.

Utdrag ur socialregistret

I samband med vissa ansökningar för kommunala uppdrag behövs ett utdrag ur socialregistret. Det kan vara om du ansöker om adoption, assisterad befruktning, att bli familjehem, god man, förvaltare etc. Även andra myndigheter kan i vissa sammanhang begära utdrag ur socialregistret.

Registerutdrag enligt dataskyddsförordningen – GDPR

Önskar du veta om kommunen behandlar personuppgifter om dig? Då kan du begäran ett registerutdrag enligt dataskydddsförordningen – GDPR. Du begär det hos den del av kommunens som är personuppgiftsansvarig, d v s den nämnd eller styrelse som ansvarar för verksamheten där du kan finnas registrerad.

Här kan du hitta mer information om vilken nämnd eller styrelse som ansvarar för vilken verksamhet inom kommunen: Politik & demokrati - Gnesta kommun.

Vilka uppgifter behöver jag lämna? 

Tjänsten kräver inloggning och signering med e-legitimation för att säkerställa din identitet. De uppgifter om dig som vi hanterar är namn, personnummer och kontaktuppgifter. Dessa uppgifter behövs för att vi ska kunna leta reda på information om dig i våra register. Kontaktuppgifterna används för att kunna kontakta dig för frågor eller för att ge svar på din förfrågan.

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa