Orosanmälan för barn eller vuxen samt ansökan
Vem kan göra en orosanmälan?
Privatperson
Om du som privatperson får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa bör du anmäla detta till socialtjänsten. Som privatperson kan du vara anonym när du gör en orosanmälan.
Anmälningsskyldig
Anmälningsskyldigheten gäller till exempel personal i hälso- och sjukvården, tandvården, förskolan, skolan, socialtjänsten och kriminalvården. Den gäller också personal som arbetar med barn och unga i yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet eller i annan sådan verksamhet på hälso- och sjukvårdens eller socialtjänstens område. Som anmälningsskyldig kan du inte göra en orosanmälan anonymt.
Att göra en anonym anmälan
Tänk på att alla uppgifter du lämnar kan komma att lämnas ut till berörda parter. Om du till exempel väljer att uppge ditt namn, kan socialtjänsten inte garantera din anonymitet. Du ska även då tänka på att inte vara inloggad i e-tjänsteplattformen när du gör din anmälan.
Vad händer sedan?
När en orosanmälan inkommit ska socialtjänsten inom 24 timmar göra en skyddsbedömning där det ska framgå om det finns skäl att vidta omedelbara skyddsåtgärder. Socialtjänsten har 14 dagar på sig att göra en förhandsbedömning och därefter beslutas det om det finns skäl att inleda utredning enligt 11 kapitlet 1 § socialtjänstlagen, SoL, eller inte. Som privatperson har du inte möjlighet att få information om denna bedömning eller få återkoppling på hur socialtjänsten hanterar anmälan. Om din oro kvarstår efter att du har anmält bör du göra en ny anmälan. All personal inom socialtjänsten arbetar under sekretess och inga uppgifter lämnas ut till obehöriga.
Ansök om hjälp
I e-tjänsten kan också du som är över 15 år ansöka om hjälp för din egen del. Till exempel om du:
• har ett missbruk.
• behöver stöd i föräldrarollen.
• mår dåligt i en relation.
• blir utsatt eller riskerar att bli utsatt för hot eller våld.
När du ansökt är kommunen skyldig att utreda din ansökan så snabbt som möjligt och fatta ett skriftligt beslut.
Om du är osäker på om, hur eller vad du ska anmäla kan du alltid kontakta mottagningsgruppen via kommunens servicecenter
Servicecenter, måndag - fredag kl. 8.00-16.00
Tel: 0158 - 275 000
Efter kontorstid (16.00), helger och helgdagar nås Länsjouren via polisen på tel 112, uppge att du vill bli kopplad till socialjouren för Gnesta kommun.
Vid akuta behov utanför kontorstid: Socialjour - akut hjälp
För mer information klicka på länken: Socialstyrelsen
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Uppgifter om hälsotillstånd
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Gallras1 dygn efter registrering i verksamhetssystem
Lämnade uppgifter registreras i socialförvaltningens verksamhetssystem för att din orosanmälan ska kunna behandlas och för att socialförvaltningen ska kunna fullgöra sina åtaganden. Orosanmälan gallras ur kommunens e-tjänstplattform efter att den registrerats i verksamhetssystemet.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Dataskyddsombud
Svitlana Jelisic
0157 - 430 000
dataskyddsombud@flen.se
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden Gnesta kommun
gnesta.kommun@gnesta.se
Gnesta kommun - Servicecenter
gnesta.kommun@gnesta.se
0158-275000
www.gnesta.se